Sporrar

Många tycker sporrar är fel, men det tycker inte jag. Sporrar ska vara som ett hjälpmedel precis som spöt, inte något straff för hästen. Om man använder sporrarna på rätt sätt - det vill säga att man inte använder som som skänklar, utan att man bara tar till dom om det behövs, att man inte sitter och sparka. Trycker in dom i magen ect ect, jag tror mycket riktigt att ni vet hur man använder sporrar men jag drar det engång till för att förhindra frågetecken. Man ska självklart inte vara rädd för att använda dom, utan att bara trycka in dom lite lätt i magen på hästen får man en reaktion, självklart är det olika från häst till häst men alla hästar får ju någon sort reaktion antingen bra eller dålig. Så för mig så är det ett självklart val att använda sporrar, tyvärr får man ju inte ha det på ridskolor, och jag förstår ju varför. När jag red Yatzy red jag alltid med det, det var ju en stor skillnad att rida med sporrar än utan och jag var väldigt ovan. Därför gjorde jag många fel genom att kicka henne med dom, eller andra saker, efter som jag var ovan. Men jag lärde mig att använda dom på ett rättvist sätt mot hästen.

Det var min åsikt av sporrar, vill ni höra min åsikt av något annat inom ridningen eller något annat? Kommentera och säg vad jag ska prata om nästa gång! :D



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0